ARHITECTURA SISTEMELOR DE
CALCUL
PREZENTARE
GENERALA
Un sistem de
calcul este un ansamblu de componente hardware (ecipamente
fizice,dispozitive) și componente software (echipamente logice: sistem
de operare și programe specializate) ce oferă servicii utilizatorului
pentru coordonarea și controlul executării operațiilor prin intermediul
programelor. Echipamentele fizice asigura
comunicarea omului cu sistemul de
calcul precum si prelucrarea automata a informatiei. Echipamentele logice sunt de fapt programe necesare pentru prelucrarea
datelor si afisarea rezultatelor.
Orice
sistem de calcul pentru a realiza funcțiile sale de bază trebuie să
execute următoarele operații:
- introducere
date (citire) - I
- memorare informatii (date initiale, instructiuni, rezultate, programe)
in unitatea de M (memoria interna)
- prelucrare date si instrucțiuni (procesare) P (sa
comande executia operatiilor in unitatea de comanda si sa execute operatiile in
unitatea de calcul)
- ieșire date (scriere) - O
Primul
model arhitectural pentru un sistem de calcul a fost descris de John Newmann
ca avand 7 blocuri componente:
UCC + UAL = UCP (unitatea centrala de
prelucrare=procesor) si impreuna cu memoria interna rezulta UC(unitatea
centrala)
Sistemele de calcul electronice sunt capabile sa
rezolve probleme complexe.
Functionarea fizica a calculatorului se bazeaza pe
2 stari electronice posibile, carora le corespunde unitatea elementara de
informatie 0 sau 1 (1 bit - Binary Digil). Toate informatiile circula in
calculator sub forma de 0 si 1, intr-o reprezentare bine determinata. Bitul
reprezinta nivelul minim de informatie - este o cifra binara. Bitii sunt
grupati cite 8 pentru a forma 1 byte sau un octet. Astfel, informatia
prelucrata de calculator este un sir de cifre binare.
UCC controleaza activitatea tuturor echipamentelor
din sistem pe baza unei secvente de instructiuni reprezentand programul
memorat. Programul
se executa secvential parcurgandu-se etapele:
§
Se
citeste instructiunea curenta
§
Se
decodifica instructiunea
§
Se
aduc datele din memorie
§
Se
executa instructiunea
§
Se
trece la instructiunea urmatoare
Informatiile principale pe care unitatea centrala
de prelucrare le schimba cu exteriorul sunt: date (operanzi si rezultate),
instructiuni, adrese, informatii de control. Toate acestea se transmit ca
semnale electrice prin linii conductoare grupate in magistrale. In mod
traditional magistralele externe procesorului sunt clasificate in;
§
Magistrala de date (Bus de date)
§
Magistrala de adrese (Bus de adrese)
§
Magistrala de control (Bus de control)
Magistrala (Bus) este un canal
de comunicatie intre dispozitivele unui calculator, permite transferul datelor
si al instructiunilor. Magistralele sunt echipamente care realizeaza cuplarea
dispozitivelor intre ele, permite transferul datelor si instructiunilor. Este
formata din trasee de Cu prin care circula informatia (date, semnale de
control, comenzi) sub forma de impulsuri electrice cu 2 niveluri de tensiune,
corespunzator cifrelor binare 0 si 1.
Transmiterea informatiei se face in paralel adica
pe fiecare linie conductoare se transmite cate 1 bit de informatie. Dimensiunea
magistralei (nr. de linii conductoare) este f. importanta. Cu cat nr. de linii
conductoare este mai mare cu atat mai multe date se pot schimba intre
microprocesor si celelalte componente.
Magistralele pot fi de 32 biti, 64 biti etc.
UNITATEA
CENTRALA(UC) - COMPONENTE SI FUNCTII
FUNCTII:.
UC este construita modular fiind
impartita in componente electronice si indeplineste 2 functii:
§
Functia de prelucrare a informațiilor - efectuarea operatiilor
aritmetice si logice
§ Functia de
comanda si control asigura:
-
Extragerea instructiunilor si a datelor de intrare din MI
-
Analiza instructiunilor
-
Executia comenzii pentru fiecare operatie
-
Depunerea datelor de iesire in memoria
interna
-
operații de coordonare și control pentru
dispozitivele I/O.
COMPONENTE:
Ø componenta de memorare (memoria internă- MI); realizează
memorarea datelor , instrucțiunilor ( programelor), rezultatelor intermediare,
rezultatelor finale;
Ø
componenta de execuție ( unitatea
aritmetico-logică - UAL); realize calcule aritmetice și logice cunoscute
din matematică;
Ø
componenta de comandă - control ( UCC) ;
realizează prelucrarea ordonată a instrucțiunilor programelor și
coordonează funcționarea celorlalte componente, inclusiv a dispozitivelor I/O.
UC = UCP + MI, unde UCP = UCC +
UAL
Coordonarea si controlul activitatilor sistemului
de calcul sunt asigurate de procesor (UCP).
PERFORMANȚĂ: Orice sistem de calcul
are puterea de procesare funcție de memoria internă
și de microprocesorul cu care este înzestrat(UCP), acesta
fiind constituit din unitatea de comandă-control (UCC)
și unitatea de execuție(UAL).
źM ODUL DE
FUNCȚIONARE : pentru a fi executat pe calculator, un
program trebuie să se afle într-o anumită stare, numită executabilă,
stare obținuta din instrucțiunile sursă ale programului stocate în memoria
externă care sunt executate secvențial, adică pas
cu pas, și folosind memoria internă prin intermediul așa-numitelor variabile
definite conform structurilor de date oferite de limbajul de programare,
au ca efect realizarea de operații conform unei logici care a fost implementată
în instrucțiuni .
Prin intermediul compilatorului limbajului de programare,
instrucțiunile sursă ale programului sunt analizate sintactic și semantic
și sunt transformate în așa-numita formă obiect a programului,
care mai departe va fi convertită în forma executabilă, ce este
memorată în memoria internă, atunci când se doreste lansarea în
execuție a programului.
Lansarea în execuție a unui program se face prin intermediul sistemului de
operare și prin realizarea funcțiilor UC, astfel: ■forma
executabilă a instrucțiunilor este stocată în memoria internă M;
■conform cerințelor programului, prin intermediul dispozitivelor de
intrare(I), datele de intrare sunt stocate în memoria
internă la comanda Ucc; ■ prin comanda Ucc,
instrucțiunile stocate în memorie sunt prelucrate și se dă comanda Ual pentru
a prelua datele stocate în M în vederea realizării de calcule
aritmetice și logice; ■ prin operațiile
executate de Ual se obțin rezultate intermediare ce sunt
temporar stocate în M pentru ca ulterior să fie utilizate în scopul
obtțnerii rezultatelor finale ce vor fi socate in M ■
prin comanda Ucc, rezultatele finale stocate în M
vor fi transmite dispozitivelor de iețire (O). Ź
DIN PUNCT DE VEDERE FIZIC UC constituie cea mai
importanta componenta a calculatorului. In interiorul ei se gasesc: procesorul,
placa de baza ce contine procesorul, MI si placile de extensie (placa
grafica, placa de sunet, placa de retea) amplasate pe placa de baza cu ajutorul
unor sloturi. Tot in interiorui UC se gasesc si dispozitivele de stocare
a informatiei sau ME:
§ Hard-discul principalul mijloc de
stocare a informatiei, caracteristici:
- Hard-discurile comunica
cu sistemul prin intermediul unei interfete: ATA-33,
ATA-66, ATA-100, ATA-133, Serial ATA-150. Aceasta reflecta performanta
teoretica a HDD-ului. Nr.
reprezinta rata maxima de transfer in MB/s.
-
Turatia platanelor cu cat aceasta este mai mare cu atat
viteza este mai buna
-
Buffer (cache) memorie intermediara, asemanatoare ca
scop cu cea care intra in componenta procesorului
§ Floppy-discul permite stocarea si
transportul datelor pe alte sisteme de calcul cu ajutorul dischetei.
§ Compact-discul permite stocarea unei
cantitati mari de informatie de cca 700Mb.
MICROPROCESORUL(UCP), coordoneaza si
controleaza activitatile sistemului de calcul,
interpreteaza programele, identifica comenzile si
instractiunile din acesta, le decodifica, recunoaste diverse coduri si executa
operatiile necesare. Microprocesorul își exercită funcțiile, și anume
prelucrează programele aflate în memoria internă, prin utilizarea,
coordonarea și controlul: ■ memoriei interne; ■ dispozitivelor
rapide (HD, FD, CD);■ dispozitivelor auxiliare ( diverse
dispozitive I/O).
UCP este CONSTITUIT din:
· unitatea de comandă -
control (UCC);
·
unitatea
de execuție (operații aritmetice și logice-UAL);
· memorie proprie formată
din 14 registre.
Activitatea UCC și UAL are loc prin utilizarea celor 14
registre: 2 pentru comandă-control, 4 pentru date
(informații) și 8 pentru adrese.
Un
registru este un element esențial în procesul de
prelucrare a informațiilor provenite din activitatea de execuție a
programelor aflate în memoria internă a calculatorului. Acesta reprezintă o
unitate de adresare a memoriei interne în cadrul procesului de adresare
a conținutului memoriei interne, proces prin intermediul căruia are loc accesarea
informațiilor stocate în memorie. Unitatea de adresare se numește cuvânt de
memorie.
PERFORMANȚELE microprocesorului sunt
funcție de:
·
organizarea
și reprezentarea informațiilor;
· organizarea și
capacitatea memoriei interne (capacitatea cuvântului de memorie utilizat)- astăzi
1cuvânt=32biti=4b ;
·
tehnica
de adresare a memoriei interne;
· metodele de
execuție a operațiilor în procesarea informațiilor;
· viteza de lucru
(frecvența de lucru) în execuția operațiilor(măsurată în MHz)
· spațiul de memorie
internă adresabil.
UAL realizează operatiile:
§ Operatii aritmetice si
logice cu operanzi de intrare codificati pe n biti (+, -, *, /, AND, OR, NOT si
XOR)
§ Furnizeaza indicatii
privind transportul, imprumutul, sau alte caracteristici privind rezultatul
operatiilor efectuate, prin intermediul unor valori binare numite indicatori de
conditii.
Succesiunea de comenzi primita de UAL este generata
de catre un automat cu algoritm de stare incorporat, numit Unitate de Control.
UCC(Unitatea de
comandă-control) este utilizată de microprocesor pentru a programa execuția
secvențială în timp a tuturor manevrelor necesare în vederea executării
unei instructiuni (comenzi) aflată temporar în memoria internă. În acest
scop, Ucc :
- generează semnalele de
comandă pentru întregul sistem de calcul;
- dirijează
fluxul de date;
-
corelează viteza de lucru a unității centrale cu timpul de acces al
memoriei ;
-
reglează acțiunile sale funcție de un semnal de ceas a cărei frecvență
este de ordinul MHz-ilor.
Comunicarea
dintre microprocesor și celelalte componente ale sistemului se face prin
intermediul magistralelor externe. Efectuarea unor transferuri interne
de date se realizează prin magistrala internă de date. La magistralele
de date și de comenzi pot fi cuplate circuite de I/O ce realizează
legatura cu dispozitivele I/O.
Memoria microprocesorului formată dintr-un număr de registre
are rolul de a păstra temporar date, adrese de memorie
și informații de stare și control.
Firme producătoare de microprocesoare: Intel,
Motorola, AMD.
UNITATEA DE
MEMORIE (STRUCTURA SI FUNCTII). Tipuri de memorie:
1.
MEMORIE DE TIP REGISTRU se afla in interiorul
microprocesorului, capacitate foarte mica (8,16,32,64 biti pt. 1 registru) dar
acces foarte rapid.
2. MEMORIE INTERNA pastreaza datele si
instructiunile programelor in locatii identificate prin adrese sub forma de
cifre binare grupate in octeti (byte), date care sunt mai apoi prelucrate de
procesor. Unitatea de masura pentru memorie este byte (octet) si
reprezinta o succesiune de 8 pozitii binare(8 biți). Oricare ar fi tipul de
memorie, aceasta este considerată constituită din celule de memorie
(bytes), celula fiind cea mai mică parte a memoriei ce poate fi adresată
direct și care reprezintă unitatea de masură a memoriei, 1 celulă = 1
byte = 1 octet= 8 biți. Capacitatea memoriei se masoara cu ajutorul
unitatii de masura a informatiei: byte, kilobyte, megabyte, gigabyte, etc.
Aceste valori sunt multipli ai byte-ului exprimate astfel: 1 GB = 1024 MB (210MB) 1MB= 1024 KB (210KB) 1KB = 1024 bytes (210bytes).
Din punct de
vedere LOGIC, memoria internă a unui calculator este organizată
în blocuri de memorie, 1 bloc = 64 Kb, aceste
blocuri având destinații precise în stocarea informațiilor pentru buna
funcționare a calculatorului sub un sistem de operare adecvat.
FIZIC, memoria RAM este un
circuit integrat alcatuit din milioane de tranzistoare si condensatoare. Unitatea
de memorie asigura functia de memorare cu ajutorul careia
componenta hardware stocheaza datele si programele necesare. Se cunosc
urmatoarele tipuri de MI:
§
SRAM (static) utilizeaza mai multi tranzistori (4-6) pt. o
celula de memorie si este folosita in special in memoria CACHE. Memoriile
cache sunt utilizate pentru a reduce decalajul dintre viteza microprocesorului și
aceea a memoriei principale prin copierea și stocarea instrucțiunilor și
datelor ce vor fi folosite imediat de către procesor.)
§
DRAM (dinamic) utilizeaza o pereche tranzistor/condensator pt.
fiecare celula de memorie si necesita un refrash continuu deoarece tranzistorul
se descarca foarte rapid. O celula stocheaza 1 bit. Celulele sunt dispuse pe o
placa de Si alcatuind o matrice de linii si coloane la intersectia carora se
afla adresa de memorie.
§
ROM (Read Only Memory)
§
PROM (Programmable Read Only Memory)
§
EPROM (Eraseable Programmable Read Only Memory)
permite in plus stergerea datelor
§
Memoriile
EEPROM (Electricaly Eraseable Programmable Read Only Memory) pot
fi atat citite cat si sterse in mod selectiv si programate de catre
sistemul care le utilizeaza. Sunt lente, au fost inlocuite cu memoriile Flash mult mai
rapide.
§
Flash
§
Circuit special care contine informatii despre caracteristicile
fizice ale calc.(configuratia calc., tipul și capacitatea HDD, capacitatea
memoriei interne, data calendaristica, parola de acces etc.). Aceste informatii
pot fi schimbate de utilizator când se reconfigurează calculatorul.
§
capacitate foarte mica (64B)
§
Permite atat citirea cat si scrierea
§
Informatiile din memoria CMOS sunt utilizate de BIOS
(Basic Input Output System) unui calculator
§
Nevolatila, alimentata de o baterie(are un accumulator
propriu)
3.MEMORIE EXTERNA sunt suporturi
electromagnetice sau optice reutilizabile pe care informatia se pastreaza
codificata in forma binara, mult mai lente decat
memoria interna dar pot retine cantitati mari de date. Pot fi:
źMediul sau suportul de
stocare este componenta fizică a unui dispozitiv de stocare pe care ajung
informațiile să fie efectiv stocate. Ele pot reține de la câteva sute de biți până la
mii de miliarde. Mediile de stocare pot fi:■ detașabile
(pot fi separate de dispozitivul de stocare și folosite împreună cu un alte
dispozitive compatibile)■ fixe (nu poat fi separate de restul
componentelor ce alcătuiesc dispozitivul de stocare. Expl. HDD) Ź
CARACTERISTICILE PRINCIPALE ALE
UNEI MEMORII SUNT:
§
Capacitatea memoriei nr. total de biti ce pot fi
memorati
§
Geometria sau modul de organizare a memoriei lungimea unui
cuvant(2B) si nr. de cuvinte memorate
§
Timpul
de acces la memorie
se exprima in nanosecunde, timpul necesar pentru citirea sau scrierea unor
informatii in memorie.
§
Puterea consumata puterea consumata raportata al 1 bit
de informatie adica raportul dintre puterea totala consumata de circuit si
capacitatea acestuia
§
Volatitatea o memorie este volatila daca informatia inscrisa
se pierde in timp
Din punct de vedere fizic, memoria aflata pe placa
de baza este constituita din citeva cipuri de
capacitate 32Mb, 64Mb, 128Mb, 256M sau mai mult si reprezinta memoria principala
a sistemului de calcul. Oricare ar fi tipul de memorie, aceasta este
constituita din celule de memorie (bytes), celula fiind cea mai
mica parte a memoriei ce poate fi adresata direct si reprezinta unitatea de
masura a memoriei (1celula=1 byte=l octet=8 biti).
Memoria principala este numita si memorie interna
sau operativa ea fiind adresabila, prin adresa lansata de UCP, la nivel de
cuvant si este selectata si prin semnale de comanda de catre procesor. In
memoria principala se stocheaza instructiunile programelor rulate de procesor
si se pot scrie/citi date aferente programelor.
DISPOZITIVE
PERIFERICE
Sistemul de intrare-iesire al calculatorului
asigura comunicatia acestuia cu lumea inconjuratoare (utilizatorul) prin
intermediul unor echipamente specializate numite dispozitive periferice. Acestea sunt de 3 tipuri:
1. DISPOZITIVELE PERIFERICE DE INTRARE transmit calculatorului informatii si
comenzi cu ajutorul operatiei de citire (tastatura, mouse-ul, creionul
electromagnetic, scanner-ul etc.) Principiul de functionare al perifericelor de
intrare este:
§
Preia
informatia
§ Imparte informatia
primita in unitati folosind un algoritm propriu
§ Codifica fiecare unitate
de informatie intr-o secventa de biti pt. a putea fi prelucrata
§
Transmite
procesorului bitii obtinuti
Dispozitivele de intrare cuprind:
a. Tastatura permite introducerea manuala a datelor sau
comenzilor. Contine 4 blocuri de taste: alfanumeric, de editare, numeric,
functional.
b.
Mouse faciliteaza operarea la calculator prin
pozitionari, selectari de informatii, actionarea asupra unor obiecte de control
si optiuni de meniu. Memorarea se realizeaza în fișiere sub formă de
hărți (bitmap) de puncte (pixeli). Se pot executa 4 operatii: indicare(prin
interrmediul unui unui cursor grafic reprezentat pe monitor), clic,
dublu clic, glisare.
c.
Scanner introducerea informatiei sub forma de imagine.
Imaginea este o suprafata de puncte, fiecare punct este definit printr-un cod
de culoare obtinandu-se versiunea digitala a acesteia. Caracteristici scanner:
rezolutie (nr. puncte/inch), nr. culori, viteza de scanare.
d.
Microfon si interfata pentru sunet pentru captarea
directa de dispozitii si mesaje, comentarii si rapoarte, interviuri, conferinte
etc.
e.
Camera de luat vederi si interfata audio-video
compatibila inregistrarea imaginilor si transformarea lor in forma digitala
f.
Cititorul de CD (DVD) preia, pe principii optice,
informatiile de pe discuri compacte (optice)
g.
Digitizor - dispozitiv pentru preluarea (memorarea)
de coordonate ale unor puncte ce reprezintă hărți, scheme, planuri, etc.
în vederea prelucrării lor de către diverse programe care să genereze
imagini ce urmează apoi a fi procesate;
h.
Trackball. asemanator mouse-ului. Prin pozitia fixa pe care
o are,ocupa mai putin spatiu si,cu ajutorul bilei,permite o mai mare libertate
de miscare a cursorului pe ecran .
i.
Joystick-ul. Dispozitiv asociat de obicei jocurilor.Ergonomic,special
proiectat pentru a oferi comoditate în manevrarea sa cu ajutorul
mâinii.Datorita tehnologiei avansate utilizate la fabricarea sa,permite miscari
compuse.
j.
Paleta grafica, creionul optic. Asemanator unui creion,având
în varf un senzor optic. Ofera posibilitatea desenarii si scrierii direct în
calculator prin intermediul unor monitoare speciale.
2.
DISPOZITIVE PERIFERICE DE IESIRE comunica
utilizatorului rezultatele operatiilor comandate si informatii despre starea
sistemului cu ajutorul operatiei de scriere (monitorul, imprimanta, plotterul
etc.). Dispozitivele de iesire primesc secventa de biti de la procesor si o
decodifica astfel incat sa poata fi inteleasa de om.
Dispozitivele de iesire cuprind:
a.
Monitorul alb-negru sau color, CRT(cu tub
catodic) sau LCD(cu cristale lichide), asigura afisarea informatiilor (ca interfata
fizica se utilizeaza placa video). Caracteristici: diagonala, rezolutie (nr.
pixeli/coloana), nr. culori. Fiecare culoare este codificata in binar. Fiecarui
pixel i se atribuie un cod de culoare. Imaginile de pe ecran sunt alcatuite din
3 culori:, rosu, verde, albastru (RGB).
b.
Imprimanta tiparirea (alb-negru sau color) a datelor,
textelor si documentelor sau imaginilor. Caracteristici: viteza de tiparire (in
pagini pe minut), rezolutia, dimensiunea maxima a hartiei.. Tipuri de imprimante: cu
jet de cerneala, cu laser, termice, matriceale.
c.
Plotter trasarea de schite, planuri, desene de specialitate
alb-negru sau color, de mare precizie. Este format dintr-o masa pt.
desenare si un brat care deseneaza.
d.
Inscriptorul de CD-uri permite scrierea de
informatii pe discurile compact optice
e.
Interfata audio transmiterea sunetelor (memorate sau in curs de receptie)
in retele locale sau la distanta. Se pot folosi dispozitive electronice de tipul
amplificatoarelor de sunet, difuzoarelor (speaker pentru
calculator).
f.
Videoproiector-care preia imaginile ce s-ar afisa pe
monitor si le proiecteazapeunecran;
3.
DISPOZITIVE PERIFERICE DE INTRARE/IESIRE realizeaza comunicatia
in ambele sensuri, utilizator - calculator cat si invers cu ajutorul operatiilor
de citire/scriere (modemul, placa multimedia, interfata de teletransmisie).